Album / Artikel / Recensioner

Recension: Bombay Bicycle Club – So Long, See You Tomorrow

so long, see you tomorrow

Bombay Bicycle Club – So Long, See You Tomorrow
Island Records
SpotifyFacebookTwitter

Efter den fantastiska förstasingeln Carry Me, släppte igår Londonkvartetten Bombay Bicycle Club sin fjärde fullängdare, So Long, See You TomorrowIsland Records.

Bombay Bicycle Club har alltid sett varje nytt album som en chans att experimentera och hitta nya sound, och So Long, See You Tomorrow, är inget undantag. Bandet har på sina tidigare album, som släpptes med endast ett års mellanrum, hunnit med renodlad sprallig och ungdomlig indierock (I Had The Blues But I Shook Them Loose, 2009), lugna, melodiska folkballader (Flaws, 2010) och dansant, rytmisk indiepop (A Different Kind of Fix, 2011).

So Long, See You Tomorrow bjuder på  mer elektroniska inslag än tidigare, med uppiggande syntmelodier och svävande stråkmattor. Bandets frontman Jack Steadman, som också producerat albumet har hämtat inspiration till många av låtarna under hans resor genom Indien, Japan och Turkiet, och det märks. Gitarrerna har på många ställen bytts ut mot nya, orientaliska instrument och introt på Feel tar oss direkt till Bollywood (undrar om bandet själva trott att det en någon gång skulle finnas en koppling mellan bandnamnet och musiken de gör?).  Nytt är också ökad användning av körer och stämsång av bland annat Lucy Rose och Rae Morris som gästsjunger på albumet.

I sin helhet är So Long, See You Tomorrow bandets kanske mest genomarbetade och välproducerade album hittills med en tydlig röd tråd från första till sista tonen.  De högsta topparna nås på låtar som Carry Me och Overdone som i sig är helt enastående. Något som tyvärr gör att albumet inte riktigt når hela vägen fram, är att hur snygg än stäm- och körsången är, blir det stundtals lite enformigt. Vissa av syntljuden, som försöker ge en atmosfärisk känsla, blir i bland något tjocka och dränker annars fina melodislingor som förtjänar att lyftas fram mer. Med ökad variation och en något vassare mixning hade albumet kunnat vara en riktig fullträff.

Vi minns Bombays lysande spelning i eftermiddagssolen på Hultsfred 2012 och ser fram emot att svettas på Debaser den 12:e februari.