Recension: Haim – Berns, 15/2-2014

1964631_10203231162840436_2071827178_n

Haims debutalbum Days Are Gone var ett av fjolårets absolut bästa och bandet stod bland annat för en av Way Out Wests mest bejublade konserter. I lördags stod Haim äntligen på en scen i Stockholm.

När det nådde mig att Haim skulle spela på Berns var jag direkt övertygad om att det skulle bli riktigt bra. Lokalen är med sina mäktiga takkronor som gjord för de tre systrarna från Kalifornien och deras svårdefinierade musik som bäst beskrivs som indiepop blandat med 70-tals rock-folk samt tydliga R’n’B influenser.

Haim har sedan första singeln släpptes hyllats unisont världen över. Idag har man även hunnit spela på Glastonburys största scen och toppat albumlistorna i UK. Trots det tycks många förbisett vilka otroligt skickliga musiker de är. Kritikerna har istället hyllat producenten, sagt hur snygga de är eller bara påpekat att det är häftigt med tjejer som spelar gitarr. Live blir det tydligt hur otroligt mycket mer än tjejer som spelar gitarr de är.

Efter en lång väntan, med förväntansfullt jubel efter var och varannan Kanye West-låt som spelades upp i högtalarna kliver äntligen Haim upp på Berns scen. Med sig som tourmusiker har de en trummis och en synthist som inte hör till bandet i vanliga fall.

Populära singeln Falling inleder konserten och man märker direkt att de inte kommer göra någon besviken ikväll. Danielle äger scenen, spelar med extrem säkerhet och Estes välkända “bass face” är i toppform. Kanske skulle Alana kunnat undvika att stå med ryggen vänd mot publiken men hursomhelst låter det väldigt bra. Gitarrerna får mer utrymme och soundet är betydligt rockigare och livevänligt än på albumet. Ljudbilden är tjockare, men utan att dränka de avancerade sångstämmorna och finkänsliga trumrytmerna.

När Este, efter ett par låtar självsäkert och på bred Los Angeles-amerikanska säger: ”We’re gonna jam for a little bit, if you don’t mind. Like we’re back in California.”, blir det tydligt att dessa tjejer föddes för att stå på scenen. De spårar ur fullständigt i ett halvimproviserat jam till Fleetwood Macs Oh Well och alla, inklusive trummisen och synthisten gräver fullständgt ner sig i musiken. I varje liten rörelse, varje ansiktsuttryck, ser man hur mycket de älskar och njuter av det de gör. Alla dominerar sina instrument fullständigt och applåderna efter går att ta på.

De lugnare låtar som följer skapar precis den stämning som jag förväntat mig och det är imponerande hur de på en sekund kan gå från att röja som ett 70-tals rockband till att lugnt och stilla sjunga trestämmigt med sina sprödaste röster. De visar vilken musikalisk bredd de besitter och att de, även live behärskar alla albumets delar till fullo. Med varje ny låt överraskar och förundrar de, multiinstrumentalisten Alana växlar från gitarr till synth till percussion och tillbaka helt utan ansträngning och Danielles stilfulla solon avlöser varandra.

Efter att ha tagit ner tempot i några låtar börjar de höja intensiteten mot slutet. Allsången i Days Are Gone är den bästa under kvällen och när de går av scen efter Forever duggar busvisslingarna tätt. När de ett par minuter senare, återtar scenen och river av The Wire är jag helt i extas. Rysningen som helt tar över kroppen i första refrängen vägrar lämna förrän sista tonen är spelad, och under Danielles solo i outrot tror jag att jag ska sprängas av lycka. Konserten avslutas sedan med magnifika Let Me Go som byggs upp till bristningsgränsen och jag lämnar Berns med ett stort leende på läpparna. Det var länge sen jag såg något bättre.

Setlist:
Falling
If I Could Change Your Mind