Album / Artikel / Recensioner

Recension: MØ – No Mythologies to Follow

mø-no-mythologies

No Mythologies to Follow
Chess Club/RCA Victor
SpotifyFacebookTwitter

, eller Karen Marie Ørsted som hon egentligen heter, har det senaste året släppt singlar som Pilgrim, Don’t Wanna Dance och Glass samt EP:n Bikini Daze EP. Idag landade äntligen debutalbumet No Mytholigies to FollowChess Club/RCA Victor.

MØ har byggt upp förväntningarna konstant under de två senaste åren med sin nyskapande elektroninska R’n’B-doftande soulpop, detta har gjort att min längtan till debutalbumet varit den största på länge. Hon gör heller inte någon besviken.

Att MØ slutade rappa och började sjunga istället utan att glömma sitt förflutna kan vara det bästa som hänt den skandinaviska musikscenen på länge. Hip-hopen finns kvar där, och när producenten Ronni Vindhahls tunga beats  blandas med Karens självsäkra stämma får vi något helt unikt. Lägg sedan på klockrena synthslingor, välavvägda basgångar och ett blås som gör att en undrar om blås någonsin använts rätt förut. Vindhahl och Karens samarbete, som bestått av beats och sångstämmor mailade fram och tillbaka fungerar uppenbarligen helt utmärkt.

Karen försöker med sina texter tala om hur svårt det är att vara ung i dagens samhälle där förväntas ska vara perfekta. Genom att vara sig själv och både visa upp sin kaxiga och sårbara sida vill hon visa att en duger som en är. I Pilgrim visar hon genom textraden “all the time I just want to fuck it up”  att hon inte har lust att själv bidra till de ökade kraven. Samtidigt blottar hon sig fullständigt i Waste of Time “Why do you always make me cry? Oh what a waste of time” som handlar om ett smärtsamt slut på en relation.

En besvikelse är att på standardutgåvan av albumet endast innehåller fem låtar vi inte hört innan. Saknas gör också någon lugnare låt för att bryta mot alla framtida indieklubbhits som radas upp en efter en. En minimalistisk låt som Freedom (#1) från EP:n skulle ge välbehövlig variation. Deluxeutgåvan innehåller åtta extra spår, däribland mer nytt material, lugnare versioner av vissa låtar och de skulle behövts klämmas in för att nå toppbetyg. Samtidigt kan inte ett album ha 20 låtar. Med bättre låtval, för materialet finns där, skulle MØ kunna nå full poäng men snubblar på mållinjen.