Album / Artikel / Lyssna / Nyheter / Recensioner

Recension: NO CODA – The Entire Cast

10308079_309102195907150_4162323722200385750_nNO CODAThe Entire Cast
Nomethod Records

No Coda har i väntan på debutalbumet radat upp imponerande singlar, lite såg ut att kunna hindra det Nomethod Records-signade bandets marsch mot rollen som ett av Sveriges bästa rockband. Nu är debutalbumet ute och frågan är om man just nu inte är det bästa.

De fångar dig rätt snabbt, No Coda. Singlarna No Ransom, Numbers och Heretic pulserar och kör över allt som kommer i sin närhet, men de gör det på ett ödmjukt sätt. Det gick att uttyda redan från singlarna att ett album i den klassen inte skulle lämna en oberörd, det gör det inte heller. Redan genom Gone Inane börjar de framkallas, känslorna och bilderna. De är dock betydligt mer komplexa än de mest banala – det här är inte ilska, sorg eller glädje, det här är precis som livet något betydligt mer odefinierbart och nyanserat. Den stundtals ängsliga sångrösten (som gör sig tydligast hörd i Tail Gun), de genomgående skramliga gitarrerna och det enorma fokus som inte gick att undgå i singlarna skapar något unikt. Som en pärla i den grumligaste av svenska sjöar.

Höjdpunkterna är egentligen inte många i bandets första fullängdare, det är dock det som gör albumet starkt. The Entire Cast är en konstant upplevelse som på ett närmast industriellt sätt vägrar sluta pumpa på. Den enorma jämnhet de tio låtarna No Coda nu släpper ifrån sig är inte synonymt med ett debutalbum, detta är en väl genomarbetad och klok skiva som aldrig tråkar ut eller känns långtradig. Från öppnande Gone Inane till den vackert avslutande Blake, willingly och sedan en gång till från början.

Jag inser nu att jag knappt skrivit hur albumet låter. Det finns det många som gör med bättre referenser och mer precisa termer än mig. Det är inte heller relevant när det kommer till ett sådant album som det No Coda skapat.

På debutalbumet lyckas No Coda med det musik tillsist ändå handlar om – att skapa känslor, i plural, tvetydiga sådana också. The Entire Cast är lika mycket ett regnigt industriområde som det är en solig sommaräng. The Entire Cast är tio låtar som vägrar släppa taget om dig, det är en intensiv lyssning som inte går förbi obemärkt – det är rock som väcker känslor likt få andra lyckas med. Efter regn kommer solsken och efter solsken kommer regn, No Coda är det fascinerande naturfenomen som är regnbågen kombinationen av de bägge bildar. No Coda är Sveriges just nu bästa indieband.