Peace – Rock City 25/5-14

peacelive

Efter en fullspäckad festivaldag i Nottingham var det vid 22-tiden dags för Dot2Dots största affischnamn att äntra huvudscenen Rock City. Lokalen hade fyllts på i rask takt sedan den tömts efter Drenge som gått av en trekvart tidigare. Förväntningarna är skyhöga efter det briljanta debutalbumet In Love och den lovande singeln Money och ännu inte officiellt släppta men redan nu tillgängliga låten World Pleasure.

Peace kliver på till ett stort jubel, sångaren Harry Koisser har färgat håret i en något orange nyans som i alla fall inte jag sett tidigare. De börjar med att riva av Follow Baby och publiken bjuder upp till mäktig allsång. Något som skulle hålla i sig genom hela konserten. Worcesterkvartetten visar att de bemästrar både mer nedtonade alster som California Daze, men även de mest explosiva som Wraith och Bloodshake. För att vara ett band som endast släppt en fullängdare visar de upp en enorm professionalitet och inte ett uns av osäkerhet syns under hela spelningen.

Peace är såpass samspelta att de ger varje låt precis den dynamik som behövs, det är aldrig för grötigt eller tunt, något som kanske ljudteknikerna också får ta lite credd för. Basen lämnas ensam med trummorna i precis rätt ögonblick och gitarrslingorna smeker varandra i varenda refräng. De spelar också en helt osläppt låt, Lost On Me, som även den håller samma höga klass som resen av de nya, och får oss att längta än mer till nästa album.

Något som är lite synd är att de skippar populära 1998 (Delicious) som trots längden (10:08) gör sig fantastisk live och är en av bandets absoluta mästerverk. Kanske var det för att tiden inte räckte till på en festivalspelning när de samtidigt ville visa upp sitt nya material. Vi får dock en liknande urladdning i avslutande Bloodshake där bandmedlemmarna under det multiinstrumentala solot helt går in i sig själva och det är nu omöjligt att inte fångas in och fullkomligt förlora sig själv.

Sammantaget rös jag, samtidigt som jag imponerades stort av dessa unga killars säkerhet, under stora delar av konserten. Peace är ohotat bäst under hela Dot2Dot och visar att de är redo för större scener på sommarens festivaler.

Betyg:6/7

Setlist:
1. Follow Baby