Album / Artikel / Nyheter / Recensioner

Glass Animals – ZABA

glassanimals-zaba

Glass AnimalsZABA
Wolf Tone
SpotifyFacebookTwitter

Glass Animals släppte i måndags sitt efterlängtade debutalbum ZABAWolf Tone. Efter ett par välarbetade EPs och beroendeframkallande singlar var förväntningarna högt ställda på det 11 låtar långa alstret.

Dr. Dre måste ha tagit en paus i promoteandet av sina egna hörlurar, hoppat in i studion med alt-j, och bildat Glass Animals. För det är precis så det låter. Över simpla hiphop-beats läggs tillbakalutade sångstämmor, mörka elektroniska ljud och välutformade melodier. De unga britterna är inte heller rädda för att experimentera med mindre klassiska instrument. En orientalisk uppsättning percussion används flitigt, och blandas med många olika experimentella ljud och inte lika ofta förekommande instrument. Allt från något som låter som förbiswishande tåg på en tunnelbanestation, till en distad radio som inte riktigt är inställd på rätt frekvens.

Skivans höjdpunkt är tredjespåret Pools, singeln som släpptes tidigare i år. I den får Oxfordkvartetten visa sig från sina bästa musikaliska sidor, samtidigt som refrängen direkt sätter sig på hjärnan och gör det svårt att sitta still. Skulle inte bli förvånad om den dyker upp på ett antal av de stora tidningarnas årsbästalistor när 2014 ska summeras. Andra starka spår, som dock direkt för tankarna till alt-j, är Toes och inledande Flip, som lika gärna skulle kunnat höra hemma på An Awesome Wave.

Albumet är skickligt sammansatt och flera av låtarna flyter in i varandra vilket gör det lämpat att lyssna rakt igenom, något som blir allt mindre vanligt. Glass Animals hinner visa upp att de behärskar konsten att skapa dynamik även under enskilda låtar. I vissa verser är det otroligt finstämt och minimalistiskt, samtidigt som de ohämmat bygger upp ständigt eskalerande dubbelrefränger när det behövs. Tyvärr blir det i enskilda låtar något spretigt och grötigt, samtidigt som variationen inte är fulländad, sett över hela albumet. Många låtar är lika och byggs upp på samma sätt vilket kan bli något tjatigt.

ZABA är en stabil, lovande debut och ett perfekt album att luta sig tillbaka till, kanske ha på i bakgrunden under söndagsgrillningen med sin något loungeaktiga känsla. Inom kort kommer även en intervju med det internationellt hypeade bandet och vi håller tummarna för att de hittar till Sverige så snart som möjligt.