Artikel / Intervju / Nyheter

Intervju med Way Outs Wests Joel Borg

Nu är det snart bara en vecka tills årets upplaga av Way Out West äger rum, och Göteborg fylls till bredden av semesterfirande skägghipsters. Stadsfestivalen tycks bara fortsätta växa, komma med nya innovativa idéer och varje år stå för några av festivalsveriges mest spännande och exklusiva bokningar. Vi passade på att ställa några frågor till festivalens Marknads- och PR-ansvarige Joel Borg, bland annat om om vad som är nytt för i år och hur de tänker när de komponerar sin line-up.

Hej! Hur har tankarna gått med bokningarna till årets festival, är det någon akt ni är extra stolt över?
Vi är ju stolta över alla. På riktigt.
Eller allra mest kanske helheten de tillsammans bildar. Lite som en målning. Penseldragen i sig är superfina men det är själva resultatet av dem ihop som är grejen.

Hur tänker ni när ni komponerar er line-up.  Vad är det viktigaste med en festival enligt er?
Viktigast för oss är att boka artister vi diggar och står för.
Viktigast med en festival om man kokar ner det till ett ord är; festen.

Finns det någon bomb kvar att släppa?
Det finns alltid bomber kvar att släppa när det kommer till svinbra och kvalitativ musik.

Värt att tillägga här är att Motörhead inte släpps när intervjun gjordes, och om inte det är en bomb både storleks- och överraskningsmässigt vet jag inte vad vad som skulle kunna vara en bomb.

Hur går det med biljettförsäljningen?  Mycket av debatten om “festivaldöden” handlar om att stadsfestivaler går bra och tar över allt mer, ni är ett lyckat exempel. Varför tror ni just stadsfestivaler går så bra när festivaler som Arvika och Hultsfred fått lägga ner eller uppstått i minimalistisk form senaste åren?
Det är mycket av en myt. Det föds fler festivaler än det dör så att säga. Fler antal människor besöker även festival nu än någonsin. Sen är det som med allt annat; när nya kommer så innebär det även oftast att en del andra försvinner.

Förra året fick ni utstå hård kritik på grund av den skeva könsfördelningen på bokningar, hur resonerar ni över den debatten och har det påverkat årets bokningar?
Ni = alla festivaler.
Det är viktigt med debatt och att hela komplexiteten kommer fram. Turnéperioder, utbud etc. Men kanske allra viktigast är att sparka sig själv i röven och se till att vi visar vart vi står i frågan och det tycker jag vi gjort i år. Men det är nog allra mest för att vi själva tycker det är viktigt. Vi vill ju att jämställdheten på Way Out West-scenen ska vara mycket bättre än jämställdheten ute i samhället är. Och det är den i år.

Way Out West hade förra året 73% mansdominerade, 23% kvinnodominerade och 4% mixade akter. I år är fördelningen bland de hittills släppta akterna 62 % mansdominerade, 37 % kvinnodominerade och 1 % mixade akter.

Fördelningen har alltså jämnats ut något, men det finns utrymme för ytterligare förbättring. Popaganda, som också ligger på Lugers bord har i år hela 55% kvinnodominerade akter, där dessutom de tre största namnen är kvinnor.

Förutom underbara akter har Stay Out West blivit synonymt med klagomål på långa köer och missade akter. Hur svarar ni på den kritiken och hur resonerar ni när akter placeras på WOW eller SOW (endast storlek?).
Nja håller inte riktigt med. Det är något som ligger kvar från första året/åren. Kalla det fördom eller rykte. Plus att jämför du klagomål vs positiva upplevelser på SOW på det stora hela så är det förstnämnda en piss i havet. Senaste 2 åren har det varit riktigt bra. Appen där man ser köstatus på alla ställen har hjälpt mycket med kommunikationen kring köer osv. Så ladda ner appen och ha koll så kan man alltid hitta ett ställe med svinbra musik.
Det ska vara lite exklusivt och fett att vara inne på en klubb och se världens bästa band.

När släpps spelschemat?
Väldigt snart!

Vi väntar med spänning och ångest då det för vår del ser ut att kunna bli många obehagliga krockar mellan alla fantastiska akter på SOW. Speciellt eftersom det brukar vara svårt, nästintill omöjligt  att komma in på fler än en klubb under samma kväll.

Vilken är er absoluta drömbokning?
Finns många. Vi har ett par sådana varje år.

Ni har på senare år tagit en hel del miljövänliga steg, finns det några nyheter åt det hållet eller liknande initiativ i år?
Jorrå. All bärs ekologisk. All merch ekologisk.  Och mycket annat.
Plus fina stora samarbeten med Naturskyddsföreningen och Oxfam – mer om det inom kort.

På en skala 1-7, hur hipstriga är ni?
7 och 1. Vad är ens hipstriga haha?

Att Joel inte påstår sig veta vad “hipstriga” betyder gör ju självklart att det blir 7/7 på hipsterskalan.

Vi ser fram emot nästa veckas festligheter i Göteborg och kommer hålla er uppdaterade med recensioner, allmänna åskådningar och skrytbilder, följ med här på sidan och på Twitter.

Advertisements

Kommentera

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s