Album / Artikel / Nyheter / Recensioner

Boxed In – Boxed In

boxed in

Boxed In är Londonbaserade producenten Oli Baystons soloprojekt och i veckan släpptes det efterlängtade självbetitlade debutalbumet. Boxed In var en av de allra första FVI Introducerar, närmare bestämt #4, då aktuell med den utmärkt ständigt eskalerande singeln All Your Love Is Gone. Fullängdsdebuten lever med råge upp till våra högt uppsatta förväntningar.

Inleder albumet gör Mystery, som med ett medryckande houseliknande pianoriff, men spelat med klassiskt pianoljud skapar ett väldigt unikt intryck. Den är också ett bra smakprov av vad som sedan kommer, och ett utmärkt inledande spår. Albumet präglas sedan rakt igenom av lättsamma pianoriff, repetitiva, ofta mörkt mullrande basgångar och taktfasta trummor kryddat med elektroniska inslag och väl avvägda gitarrslingor.

Det märks tydligt genom hela albumet att Bayston är producent i grunden. Inget har lämnats åt slumpen och som helhet får vi en väl avvägd ljudbild, kontrollerad in i minsta detalj, utan att låta Toto-överproducerat. Kristallklara syntmattor varvas med råa, nyskapande aviga gitarrsolon, vilket klimax på All Your Love Is Gone är ett utmärkt exempel på.

En annan höjdpunkt är False Alarm, ett hårt drivet spår där olika synt- och pianoriff vävs ihop med svävande elektroniska effekter och en stilrent pumpande basgång. Lo Life blir ett utmärkt avbrott då The Cocknbullkid gästar, och med sin känsliga röst tillför ytterligare dynamik och djup till albumet. Avslutar gör Wild West, en släpande ballad som gjord för att vara sista extranummer på en konsert.

Som helhet är Boxed In ett utmärkt popalbum med både stilfulla lugnare alster som Sailing och låtar med tydlig klubbpotential, exempelvis Foot of the Hill. Oli Baystons stora potential som soloartist är tydlig och vi hoppas att det här bara är början på detta projekt som, faktiskt inte alls håller sig inuti lådan.