Artikel / Konserter / Nyheter / Recensioner

Recensioner från Roskilde Rising

roskilderising

Josefin Öhrn + The Liberation, 20:00 28/6, Roskilde Rising.
Vår första spelning på årets Roskilde blir Josefin Öhrn + The Liberation på Risingscenen. För att det ska kännas lättare för folk att slita sig från brassestolarna och faktiskt gå och se risingakterna är det smart att scenerna ligger på campingområdet, så att den egna ölen kan tas med. Gräset framför scenen är relativt välfyllt, vissa sitter, andra dansar gärnet och vissa hånglar, precis som det ska vara på en festivalspelning.

Med en blandning av Les Big Byrd-liknande psychriff och harmoniska synth- och delaymattor a la War On Drugs lyckas Josefin med band charma oss nästan direkt. Hennes spröda röst bryter sig igenom ljudmattan och distansierar sig från resten av musiken på ett vackert drömmande vis. Anything So Bright och Sunny Afternoon sticker ut som tydliga höjdpunkter och kvaliteten Josefin Öhrn + The Liberation besitter visar att de är mogna för större scener.

[Sixten Engqvist]

Av Av Av, 22:30 28/6, Apollo Countdown.
När mörkret lagt sig var det dags för Av Av Av att ta festen som startat på campingen redan dagen innan, vidare upp på scenen. Det lyckas också ELOQ, Unkwon och DJ Er Du Dum Eller Hvad, som de tre medlemmarna heter med, på ett utmärkt sätt. Det tar inte många minuter innan den första mosh piten börjat ta form, trots deras inte så moshvänliga musik. Publiken var övertänd och det märktes, efter varje låts slut hördes otaliga busvisslingar och tusentals händer formade trianglar i luften.

Moshpiten växte och växte, Simon Jul gästade på låten Holla och på frågan om “Roskilde vill ha mer techno?”, inför vad som kändes som tredje extranumret var svaret självklart. Av Av Av startade festen på riktigt, nu är det upp till resten att hålla igång den.

[Sixten Engqvist]

Saint Cava, 16:30 29/6, Apollo Countdown.
Erika Casier Ramos och Andreas Waze bildar duon Saint Cava som är Danmarks bidrag till “cool-duo-som-skapar-experimentell-elektronisk-R&B-scenen” . När man intar Apolloscenen den soliga måndagseftermiddagen gör man det dock som en trio framför ett växande publikhav där många valt att sätta sig ner för att inta den hypade akten.

Saint Cava har hittills släppt en singel, den mycket lovande Forget, så allt material är i princip nytt när hon visar på stor karisma och rör sig självklart på scen. Det råder inga tvivel om att främst Erika Casier Ramos är en framtida stjärna men detta blir främst en spelning om vad som är att vänta från duon.

Låtmaterialet besitter stor potential men utspritt över en timme blir det lätt lite långrandigt trots att det de Banks-aktiga tonerna är omöjliga att inte digga till. Saint Cava har framtiden för sig och det var spår av den vi fick se denna eftermiddag.

Betyg: 4/7

[A M. Franzén]

De Underjordiske, 21:30 29/6, Roskilde Rising.
Skandinavien har sett en snabbt växande psykedelisk scen de senaste åren, ett av de starkare korten danskarna har att erbjuda är De Underjordiske. Bandet lett av Peter Kures riviga stämma och med ett sound som för tankarna till en mörk nordisk skog står man på Risingscenen lagom till måndagens solnedgång.

Det tar inte länge innan De Underjordiske har den entusiastiska publiken under kontroll och trots att man sjunger på danska känns det som att varenda ord just i den stunden är det viktigaste på jorden. Bandet har mycket energi på scen  och vi bjuds på en hel del nytt material, nytt material som bekräftar varför kvintetten är ett av de viktigaste namnen på den skandinaviska psychscenen.

Ett debutalbum är att vänta i höst men redan nu lyckas man hålla publiken i hypnos under den knappa timme man hamrar på.  Spelningen blir ännu en påminnelse om hur väl Roskilde fyllt warm up-dagarna med framtidsnamn från hela Norden som redan nu levererar på topp på välfyllda campingscener.

[A M. Franzén]

Slaughter Beach, 15:30 30/6, Roskilde Rising.
När vi för lite drygt ett år sedan såg dessa drömska popdanskar på Scandic Grand Central tror jag vi var de enda i hela lokalen som faktiskt visste vilka de som stod på scenen var. Nu ett år senare, och på hemmaplan, var det betydligt fler som kommit för att lyssna till perfekt eftermiddagssolsmusik. Det syns tydligt att de hunnit skaffa sig en trogen skara fans, längst fram hoppar folk och skriker som tokar, medan det bara ett par meter längre bort sitter folk och äter vattenmelon i gräset.

Slaughter Beach ljudbild är väldigt beroende av att mixen stämmer. Många delaymattor ska passa ihop och det är tyvärr där det brister denna gång. Om det är ljudteknikernas fel eller inte kan vi inte veta, bara att något inte stämmer. Melodierna är vackra och sången känslofylld, men idag blir det inte mer än ett tappert försök till att skapa popmagi, något vi vet att man är benägna till.

[Sixten Engqvist]

Vök, 19:30 30/6, Apollo Countdown.
Några som däremot lyckas skapa den drömska ljudbilden till fullo, är isländska Vök. Med sina välskriva synthslingor och experimentella men ändå dansanta trummor fångar de publiken i ett fast grepp, och släpper inte förrän sista tonen klingat ut. Post-xx vibbarna är tydliga. Det är det minimalistiska som tar över och inte sällan säger en utebliven ton lika mycket som en spelad.

Med en allvarlig, ganska stillastående men ändå fängslande scennärvaro låter de musiken tala för sig. Det är helt omlöjligt att stå still och känslan av att detta inte kommer från planeten jorden är tydlig. Låtarna som är på isländska, ett helt omöjligt språk att förstå, förstärker den utomjordiska känslan ytterligare. Efter avslutande uppvisningen som är Before dånar “En gång till” för första gången vad vi hört under festivalen, och även om inget gensvar kommer är det ett tydligt bevis på hur bra denna Risingakt faktiskt var.

Betyg: 7/7

[Sixten Engqvist]