Artikel / Lyssna / Memory lane / Nyheter

10 år sedan Whatever People Say I Am, That’s What I’m Not

arctictio

Med anledning av att Arctic Monkeys moderna klassiker tillika debutalbum fyller tio år djupdyker vi i allt som har med Whatever People Say I Am, That’s What I’m Not att göra. Allt från Nöjesguidens sågning, brittiska hälsomyndighetens kritik, den vansinniga hypen till hur ett gäng från Sheffield förändrade musikbranschen och började sin resa mot platsen som en av vår tids mest vitala rockband.

Whatever People Say I Am, That’s What I’m Not
Arctic Monkeys
Domino Recordings
23 januari 2006

Före

Den 25 oktober 2005 publiceras en artikel i den ansedda brittiska tidningen The Guardian med rubriken ‘The question: Have the Arctic Monkeys changed the music business?’. Bakgrunden är att ett band bestående av fyra pojkstreck från Sheffield-förorten High Green lyckats bli landets hetaste nykomlingar,  och man blir det helt utan reklamkampanjer eller stort skivbolag i ryggen. Men låt oss ta det från början.

“It dawned on me that there are no leaders in all this or no plan or scheme, other than what’s unfolding. People understanding it, relating to it, not relating to it but dancing to it, whatever.’’
-Arctic Monkeys på sin hemsida 2005

Trots att det officiella debutalbumet inte släpps förrän i januari 2006 återfinns en stor del av låtarna på den demosamling som i slutet av 2004 sprids under namnet Beneath The Boardwalk. Det är en inofficiell kollektion som får enorm spridning genom det nya och heta Myspace. Filerna kommer från de CD-skivor som bandet delar ut gratis på sina spelningar och benämningen härstammar från platsen där det första fanet som laddar upp Arctic Monkeys musik på internet kom i kontakt med demot. Nattklubben The Boardwalk i Sheffield.

‘’We never made those demos to make money or anything. We were giving them away free anyway – that was a better way for people to hear them.”.
-Arctic Monkeys i Prefix Magazine om Beneath The Boardwalks uppkomst och spridning

Bandet växer sig allt större utan att egentligen göra något annat än att distribuera sin musik gratis på spelningar. Som ett självspelande piano flyter allt på och genom god draghjälp av NME blir man Storbritanniens hetaste nykomling utan att ha gett ut en enda singel. Arctic Monkeys är ett internetfenomen och man kommer att leda musikbranschen in i en ny tid.

Karusellen kring bandet växer och med hjälp av en kompis ger man som glada amatörer ut sin första musikvideo. Det till spåret Fake Tales of San Fransisco, och musikvideon plockas till och med upp av MTV.

I maj 2005 ger man ut sin debutsingel Five Minutes With Arctic Monkeys innehållande Fake Tales of San Fransisco samt From the Ritz to the Rubble via det egna bolaget Bang Bang. Under sommaren signar indiebolaget Domino Arctic Monkeys, och det är ett bolag med enorm medvind i och med Franz Ferdinands succé ett år tidigare. Den 6 oktober fyller man Londonlokalen Astoria med en kapacitet på 2000 och enligt rapporter går biljetter för över 100 pund på svarta marknaden.

Tolv dagar senare exploderar den länge briserande bomben totalt. I Bet That You Look Good On The Dancefloor släpps och kliver i hemlandet direkt in som nummer ett på singellistan framför Robbie Williams och Sugababes. Det går inte längre att blunda för Arctic Monkeys.

Även nästa singel When The Sun Goes Down går direkt in på förstaplatsen och Sheffieldbandet har genom i princip noll officiell promotion tagit sig till den absoluta toppen när det så är dags för albumdebuten.

‘Don’t believe the hype’ hörs en ung Alex Turner mumla i början av musikvideon till I Bet You Look Good On The Dancefloor. Dock tycks inte många lyssna till just de orden.

Den 23 januari 2006 släpper Arctic Monkeys sitt efterlängtade debutalbum och den 23 januari 2006 säljs nästan 120 000 exemplar av skivan i Storbritannien, mer än de andra nitton på Topp 20-listan tillsammans. När veckan summeras har 363 735 exemplar sålts, en högre siffra än något annat brittiskt debutalbum åstadkommit med under sin första vecka någonsin.

“It’s good because the book is called Saturday Night and Sunday Morning and that’s kind of what the album is, so there’s a link there. And also, there’s a lot of people saying a lot of things about us and you don’t have control over it.”
-Alex Turner om albumnamnet

Debutplattan kretsar kring Alex Turners observationer i det dekadenta nattlivet. Världen introduceras till bandets dynamik och Turners sylvassa penna när han på bred Yorkshire-dialekt trycker fram rad efter rad med en enorm pondus ackompanjerat av Matt Helders energiska trumslagande, Jamie Cooks riviga gitarrslingor och Andy Nicholsons pådrivande bas.

Samtidigt som succén uppstår en diskussion kring albumets omslag som föreställer bandets vän Chris Mcclure med en cigarett. Albumet får alltså ett så pass stort genomslag att brittiska hälsomyndigheten protesterar och menar att man stärker bilden av att röka skulle vara ofarligt och okej, kanske till och med coolt. På denna kritik svarar en talesperson för Sheffieldbandet: “You can see from the image smoking is not doing him the world of good.”

Albumet hyllas rejält i Storbritannien men i Sverige är kritikerna något mer försiktiga. Jan Gradvall ger visserligen albumet en fyra men spenderar större delen av sin recension att berätta för DI Weekends läsare vad Myspace är. Nöjesguiden ställer sig tveksamma till albumet och Patrik Forshage avslutar sin recension med följande ord: “Get off the bandwagon”, uppmanar Arctic Monkeys i Fake tales of San Francisco alla konkurrerande wannabees som trängs på flaket. Det är nog ett klokt råd, för trots skavankerna kommer Arctic Monkeys under några månader att stjäla allt strålkastarljus. Men knappast längre.

Så vad händer efter de där månaderna?


Efter

Debutalbumet belönas med det prestigefyllda Mercury Prize Album och har i skrivande stund sålt fem gånger platina i Storbritannien, det vill säga över 1 500 000 exemplar.

Trots succén stagnerar inte Arctic Monkeys hunger och redan i april samma år släpps en ny EP vid namn Who The Fuck’s Arctic Monkeys?. I april 2007 släpps uppföljaren Favourite Worst Nightmare vars samtliga spår slår sig in på brittiska topp 200-listan.

Arctic Monkeys utvecklar successivt sitt sound efter de två första plattorna och fortsätter att bevara såväl sin status som storhet. Bandet headlinar Glastonbury första gången 2007 för att sedan återvända med en storslagen show 2013. Samtliga fem album tar sig in som nummer ett på den brittiska albumlistan vilket är rekord för ett band utgivet via ett fristående bolag. Man spelar på OS-invigningen och med sitt senaste album AM lyckas man tillslut slå rejält även på den andra sidan Atlanten.

Med perspektiv går det att säga att indierock-scenen nådde sin andra peak just den där dagen i januari, den första: The Strokes Is This It. Tillsammans med Strokes är man också ett av få band från den under tjugohundratalets första hälft blomstrande scenen som fortfarande kan anses relevanta. Resten sålde ut eller höll helt enkelt inte med tiden.

Alex Turner har under ett decennium kontinuerligt cementerat sin plats som en av vår tids skarpaste textförfattare. Ungdomstexterna har mognat men aldrig tappat finessen på de fyra efterföljande skivorna, projektet The Last Shadow Puppets och inte minst på solo-EP:n tillika soundtracket Submarine. Den då tanige pojken har samtidigt blommat ut till en, visserligen något generande, rockstjärna som droppar mikrofoner på galor.



Efter den massiva perioden kring AM beslutar Arctic Monkeys sig för att ta en välförtjänt paus. Alex Turner väntas tillsammans med Miles Kane att följa upp The Last Shadow Puppets debutalbum med ett nytt som är ute i april.

Under sina fem framgångsrika album har Arctic Monkeys förutom i Storbritannien toppat albumlistor i Finland, Danmark, Australien, Nederländerna, Belgien, Kroatien, Nya Zealand, Portugal, Irland och tre amerikanska Billboardlistor (Rock, Indie & Alternative) samt varit topp fem i ytterligare elva länder. Fakta som onekligen gör Arctic Monkeys till ett av det senaste decenniets mest vitala rockband. Arctic Monkeys fortsätter att stjäla allt rampljus så fort man kliver in i det.

Mycket går det att säga om Arctic Monkeys och det fartfyllda debutalbumet – om hur det låter, vilken tid det kom i, vad det influerade och dess status idag. Men framförallt berättar det den sagolika historien om bandet från High Green som omedvetet förändrade musikbranschen helt och blev giganter av bara farten.

Advertisements

Kommentera

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s