Album / Artikel / Recensioner

Savages – Adore Life

savages adore life

Då var det alltså dags för det svåra andra albumet. Savages med Jenny Beth i spetsen fick hela välden att känna skräckblandad förtjusning med debuten Silence Yourself och den tillhörande liveshowen. Lite obehagligt, lite svårt att greppa, men helt omöjligt att inte fångas in och dras närmare. Idag släpps den efterlängtade uppföljaren Adore LifeMatador.

If you don’t love me, you don’t love anybody. If you don’t love me, you don’t love anybody. Ain’t you glad it’s you? Med de raderna inleds första spåret, förstasingeln The Answer, och tonen är satt. Savages är fortfarande kaxigt självsäkra, vet precis vad de gör och vilken känsla de är ute efter. Även om texterna, låt för låt, är mer positiva än de på debuten är det samma desperata, målmedvetna stämma som Beth levererar.

Att detta album är gjort för att spelas live råder det inget tvivel om. Känslan av att maxintensiteten är nådd motbevisas flera gånger om under slutklimaxet på Adore, en låt som förhoppningsvis kommer förlängas ytterligare och spränga trumhinnor på otaliga konsertarenor i Europa. T.I.W.Y.G. visar upp bandet från sin kanske allra mest intensiva sida när Fay Milton med sitt baskaggesdrivna trumkomp och Gemma Thompson med sin karakteristiskt trasigt distade gitarr tycks tävla om vem som kan spela snabbast.

Trots dessa vansinnesspår har ändå Savages ha mognat lite i sitt sound, och valt att omfamna det på bästa sätt. Istället för att skruva upp skramelnivån för att efterlikna debuten har melodierna och balladerna getts mer utrymme. Helheten ger ett mer genomtänkt och välarbetat intryck utan att tappa känslan av att de kan göra precis vad de vill, och också gör det.

Savages klarar av det svåra andra albumet med bravur och vi längtar nu ännu mer till spelningarna på Kägelbanan i Stockholm och Babel i Malmö i början av mars.