Recensioner från Roskilde Rising

roskilderising

Roskilde är inte bara massor av välkända band som gör gigantska spelningar inför stora publikhav. Det är också många nya, relativt oetablerade band som lyfts fram och kanske gör sina allra första festivalspelningar här. Detta fokuserar främst festivalens första dagar på, dagarna vi bestämt oss för att fortsätta kalla Rising-dagarna, trots att namnet försvunnit sedan förra året. Förra året skedde några av festivalens allra bästa spelningar just på risingdagarna och därför tycker vi det är extra viktigt att fortsätta lyfta fram just de oetablerade, vilket också är vårt främsta syfte. Här kommer vi samla alla recensioner från festivalens första dagar.

Dream Wife, 17:00 26/6, Rising.
Vår första spelning på årets Roskilde blir Dream Wife på Risingscenen. Denna trio som består av två Londonbor och en islänning gör en nyskapande blandning av indiepop och rock med catchy melodier, brinnande riff och sång som lika ofta är drömsk som energiskt skrikande.

I publiken sitter en del, några hoppar av glädje allra längst fram, några håller upp hemsnickrade plakat där “FUCK BREXIT” står skriven med tveksam handstil. En måttligt engagerad publik vinns dock snabbt över när Dream Wife och framförallt sångerskan Rakels enorma energi. Hon hoppar runt till studsiga riff och fler och fler i publiken ställer sig upp under spelningens gång. Det största jublet får de när Rakel berättar “jag var här när jag var 16 år, jag var full hela tiden, och det var underbart!”

Något överentusiastiska är de kanske och gitarren blir stundtals något otajt men de hittar snabbt tillbaka och behåller publiken i sitt grepp. En cover av Peaches Fuck the Pain Away blandas in och passar utmärkt in i resten av showen. Dream Wife var sammanfattningsvis precis den energiboost som behövdes för att komma in i matchen igen efter en lång resdag, ett evigt letande efter en lämplig tältplats och en första natt på en punkterad luftmadrass.

[Sixten Engqvist]

Palace Winter, 20:00 26/6, Rising
När danska War On Drugs-inspirerade Palace Winter i fjol släppte sin debut-EP väckte fick den stor uppmärksamhet såväl som på hemmaplan och i inte minst Storbritannien. Med ett debutalbum nyligen släppt kliver danskarna upp på scen inför ett välfyllt Roskilde Rising.

Vädergudarna är på bandets sida och med sin drömmiga matande rock som oftare än den nämnda inspirationskällan drar åt det popigare hållet lyckas man skapa en härlig stämning. Det låter bra men då låtmaterialet på förhand är relativt ovarierat är det svårt att få en riktig båge på konserten.

Avslutande Positron sparkar igång en annars relativt sömnig spelning innan det är dags att tacka för sig. Tack för en trevlig timme i kvällsolen Palace Winter men spelningen sopas fort bort från minnesbanken.

[A M. Franzén]

Gundelach, 16:30 27/6, Countdown
Norske Kai Gundelach har länge figurerat på Oslos klubbscen och försörjt sig som DJ. Det få visste var att han hemma i sovrummet skrev egna, ärliga popballader. När han kombinerar sin spröda falsettröst med simpla, lågintensiva beats skapar han en vacker och stämningsfull sagostund som balanserar på gränsen mellan dans och fredagsmys. Det låter lite som att James Blake och Nicholas Jaar har fått ett kärleksbarn som tagit gitarrlektioner av Yannis Philippakis.

Det första han säger till publiken är “Håll käft” när jublet börjar något tidigt efter första låten. Han behåller sedan den stilen genom konserten. Under instrumentala delar går han av scenen och gör något annat, han bjuder inte på sig själv mer än han absolut måste. I flera låtars röjigare partier är det många gånger nära att nå absolut klimax men stannar av strax innan. Det är som en konstant tease av något magiskt som aldrig riktigt når fram. Det är också just det som saknas för att Gundelach ska nå hela vägen och verkligen greppa taget om publiken. Hiten Spiders spelas två gånger i olika versioner, vilket aldrig heller är ett speciellt uppskattat move.

Gundelach är mysig och ett bra eftermiddagssoundtrack, men lämnar publiken relativt oberörd.

[Sixten Engqvist]

Sudakistan, 20:00 27/6, Rising
Redan innan Sudakistan går på scen finns det tydliga signaler om att det är en underhållande spelning som väntar den relativt välpackade publiken. Längst fram står ett gäng och håller upp flaggor tillhörande Pakistan, Kazakstan, Kirgizistan, Uzbekistan, etc. jag utgår från att ni förstår temat.

Stockholmsbandet går på hårt från början och materialet från fjolårets hyllade debut Caballo Negro får god respons från en intensivt moshande publik. Sudakistan live är som om den i filmer stereotypa mexikanen istället för att skjuta sina pistoler rätt upp i luften skrikandes Arriba! skulle plocka upp en gitarr och bilda ett band.

Ljudet är ibland något för skramligt men överlag är det öset som i slutändan segrar ändå och där finns det få nordiska band som lyckas så väl som PNKSLM-bandet.

[A M. Franzén]

YAST, 15:30 28/6, Rising
Malmöbandet YAST har egentligen inte så lång resväg hit till Själland och Roskilde, men ger ändå ett väldigt trött intryck. Att spela laidback eller vara en slacker på scenen kräver mer än en kan tro. Att lyckas behålla den avslappnade tonen men fortfarande vara charmig och bjuda på sig själv är en konstform som få behärskar. Det gör tyvärr inte YAST denna eftermiddag i solen.

Förutsättningarna är inte de bästa, över hälften av publiken sitter riktad mot en än så länge svart skärm där Edward Snowden snart ska bli intervjuad via länk. Få noterar den svenska atmosfäriska drömpopen som långsamt svävar ut över campingens västra del. YAST gör vad de kan, spelar vackert svävande med lika delar avslappnande som intensivt men lyckas inte förmedla känslan de verkar ha på scen. Ett stappligt mellansnack om Lars Lagerbäck charmar några få men att endast säga “tusen tack” efter varje låt är inget som får danskarna att flyta med in i deras drömska värld.

Hoppas att Edward Snowden lyckades engagera publiken bättre, och stimulera festivalfolket vid Rising mer än YAST gjorde denna gång.

[Sixten Engqvist]