Artikel / Festival

Stockholm Music & Arts 2016

sthlmmusicandarts2016

FVI rapporterar från Skeppsholmen och Stockholm Music & Arts. Här finner du samtliga recensioner och rapporter från festivalen, häng också med i vårt Twitterflöde som går att hitta till höger eller via länken nedan.

Vår Twitter
Vår guide
Spelschema
Bilder från festivalen

Recensioner
Max Jury på Trädgårdsscenen
Dungen
Johanan

Rapporter
Fredag
Oväntat många är på plats när Mohammed Ali spelar klockan 12, dock är en stor del av publiken sextioplussare som köar till Patti Smith. Schemaläggningen när Erik Lundin spelar redan klockan 12:50 är undermålig. Han gör dock en väldigt bra spelning med backdropen “Hur mycket är ett liv i orten värt?” handmålat på en stor vit duk framför den något chockade publiken. Trädgårdsscenen är väldigt lyckad och mysig. Gott om sluttningar att sitta i och träd som skuggar. Cat Power utan band är fint men ganska tråkigt. Ölpriserna är satt med hänsyn till att med åldern sänkt alkoholtoleransen. Mackorna i pressrummet är det bästa sedan Ben & Jerry’s på Way Out West för ett par år sedan. Loney Dear charmar enkelt publiken framför Trädgårdsscenen. Rockigast hittills på festivalen är Les Amazones d’Afrique. Michael Kiwanuka blandar dansant funk och ballader på ett otroligt skickligt sätt. Det är konstant en lure på Pokéstopet som är på backstageområdet, är det Lauryn Hill som hört att Skeppholmen kryllar av Magikarps kanske? Kön till Patti Smith är enorm. Rufus Wainwrights version av Hallelujah är lika tråkig som alla andra covers av den låten som inte gör något eget alls av den. Titiyos pop är definitionen av slick. Cherrie sjunger falskt i början på Aldrig Igen (må sådär), börjar om, och fortsätter sjunga falskt! Synd på ett annars bra set där bland annat Linda Pira, Erik Lundin och en random men imponerande bekväm tjej från publiken gästade. Lauryn Hills band är enormt skickliga, men viktigast på scen är ändå personen som ansvarar för att hennes ansiktsfläkt alltid står rätt placerad.

Lördag
Max Jury gör gullig pop och ser dessutom ut som Nils Karlsson Pyssling. Ane Bruns kroppsspråk skulle lika gärna kunna tillhöra en tjugoårig rappare. De som inte hann ta skydd under det intensiva åskovädret hann bli genomblöta på en minut. Dungen passar perfekt i eftermiddagssolen och Reine Fiske stod för det snabbaste strängbytet jag sett. Anna von Hausswolff spelar högst hittills på festivalen. Mogwais framförande av soundtracket till Atomic framkallade nog en och annan tår i publiken. Oatley har nog delat ut 10000 gratisprodukter under två dagar.

Söndag
Johanan är tio personer på scenen och bjuder in till dans med svängig storbandskänsla. John Grants Black Belt är ännu mer catchy live. Patti Smith gästar Joan Baez som sedan bjuder tillbaka och gästar Patti på Trädgårdsscenen där området är fyllt till bristningsgränsen, trots att det är hennes tredje spelning på festivalen. Att hennes gitarrist också är hennes son är något vi diskuterar mellan låtarna. “Konstigt att vara på turné med sin mamma. Konstigt att ha Patti Smith som mamma!”. Kleerup är en bättre låtskrivare än sångare. AIR får alla pensionärer att sjunga “Sexy Boy”, ord de inte tagit i sin mun på åratal. Kraftwerks 3D-show är inte så mycket 3D, men väldigt Kraftwerk.