Konserter / Recensioner

Recensioner från Roskilde Rising

Roskilde är inte bara massor av välkända band som gör gigantska spelningar inför stora publikhav. Det är också många nya, relativt oetablerade band som lyfts fram och kanske gör sina allra första festivalspelningar här. Detta fokuserar främst festivalens första dagar på, dagarna vi bestämt oss för att fortsätta kalla Rising-dagarna, trots att namnet försvunnit sedan förra året. Förra året skedde några av festivalens allra bästa spelningar just på risingdagarna och därför tycker vi det är extra viktigt att fortsätta lyfta fram just de oetablerade, vilket också är vårt främsta syfte. Här kommer vi samla alla recensioner från festivalens första dagar.

Hater 20.00, 25/6, Rising.

Kvarten vi spenderade med att försöka förstå Purrpurrpurple räknas inte utan Malmöbandet Hater blir det första vi ser ordentligt under årets festival. Kvartetten som släppte sitt hyllade debutalbum tidigare i år borde kunna bjuda på en perfekt mysig start på festivalen. Tyvärr känns de till en början inte riktigt närvarande och ljudet är lider av den hårda vinden. De ser mer ut som fyra individer än en enhet när de på halvfart tar sig igenom större delen av spelningen. Däremot händer det något under de tre avslutande låtarna. Heavy Hearts och Stay Gold håller den nivå vi förväntade oss, kanske något högre till och med och Hater lämnar oss trots den skakiga starten tillslut med känslan av att vi ändå vill ha mer.

Betyg: 4/7

Franske Piger 14.00, 26/6, Rising.

Danska Franske Piger gör drömmig musik som hittar sin nisch i såväl 80-talssynthar som kontemporära psykedeliska element vilka båda flätas ihop av sångaren Søren Friis (för att vara dansk) ovanligt lena stämma. Med en nyligen släppt debut-EP i ryggen är det ett stort publikhav framför den triangelformade Risingscenen. Duon som live blir en kvintett har inga problem med att fylla scenen med sin atmosfäriska musik och gör sig allra bäst när man spacear iväg helt med trummorna som både fast punkt och katalysator. Den diskoosande Helt Sammen och romantiska, balladliknande, Bedringskys flätas utan problem in mellan psykedeliska mellanspel. Det samspelade bandet gör inte många fel när man underhåller den soltörstande publiken som finns framför scenen. Mönstrena blir ibland något repetetiva men med tanke på hur tidigt bandet befinner sig i sin karriär imponerar Franske Piger stort på måndagseftermiddagen.

Senare under dagen såg vi även danska Fugleflugten som med sin intensiva indierock som svävar mellan King Krule och Blaenavon. Även de lyckades erövra Risingscenen på ett sätt som imponerar stort efter bara tre släppta singlar, varav Alt Der Glimer är en riktig pangdänga. Den inhemska danska indiescenen är inte att underskatta, jag önskar bara att jag förstod danska.

Ary 16.30, 26/6, Countdown.

Efter att tagit världen med storm är det många som tänker att det inte ska vara så svårt att gå i hennes fotspår. “Jag har en bra röst, kan dansa rätt snyggt och känner ju en som gör feta beats.” Den meningen har säkert tänkts av alltför många de senaste åren, och Ary är mest sannolikt en av dem. Det blir allt svårare att ha en unik USP i den genre som ofta kallas för scandi-pop, nästan allt är redan taget. Ary gör inget speciellt för att sticka ut utan sjunger vackert, dansar snyggt och låter ibland sina två bakgrundsmusiker visa upp sig med längre instrumentala stycken då hon närmast äverflödig på scenen nöjt nickar med vid sidan. Ett mellansnack som handlar om att hon alltid drömt om att få spela på Roskilde följs av hiten Childhood Dreams och för första gången känns det som att det faktiskt är någon som bryr sig om vad som händer på Countdownscenen, inklusive Ary själv.

Pom Poko 20.00, 26/6, Rising.

Från Trondheim kommer Pom Poko som med sina två första singlar fått uppmärksamhet i såväl hemlandet som internationellt. Kl 20.00 på måndagskvällen kliver man på Risingscenen och vad som är att vänta är en uppvisning i Pom Pokos redan stora universum. Det norska bandet sätter nivån från första stund och släpper sedan inte taget en enda gång under sin 40 minuter långa spelning. Övergångarna mellan varje låt är sömlösa och Pom Poko hinner inom varje 3 minuter långa alster bjuda på punkig energi, charmiga popmelodier och mathrockiga gitarrer utan att det någonsin känns kaotiskt. Sångerskan Ragnhild Fangeroch och hela bandet är på strålande humör när man ständigt hittar nya infallsvinklar, ett humör som smittar av sig till en dansande publik. Singlarna Jazz Baby och It’s A Trap är bara toppen av det mycket lovande isberg som är Pom Pokos lekfulla blandning av allt det bästa inom indie.

ShitKid 18.30, 27/6, Rising.

“Music Zombies” är ett uttryck vi brukar använda för att beskriva den dragningskraft livemusik har på fulla festivalmänniskor. Det brukar inte spela så stor roll vad som spelas, så länge det låter starkt kommer folk att dras in mot scenen, vare sig de vill eller inte. ShitKid lyckas under tisdagen med konststycket att tvärtom skrämma bort folk. När konserten börjar är det relativt välfyllt framför Risingtältet men för varje låt vänder allt fler hem mot sina camp. Varken det slarviga framförandet av låtarna eller hennes fyllesnack om hur nöjd hon är över att inte ha mens landar väl hos den danska publiken. Att se ShitKid är lite som ett lotteri, ibland(till exempel på releasefesten på Debaser Strand) är det fantastiskt och ibland ifrågasätter en sig själv varför en ens kallar det musik. På Roskilde är tyvärr upplevelsen närmare det sistnämnda. De många briljanta melodierna som låtar som Sugar Town och Tropics vilar på kommer inte till sin rätt när någon i bandet spelar vers och någon annan spelar refräng. ShitKid har till synes anammat rockstjärnelivet fullt ut men när hon avslutar konserten med att skrika att hon “really want some weed!” och visar brösten för miljonte gången lander det i något obekvämt mellanläge mellan Amy Winehouse sista dagar och ett cringeigt Konstfackprojekt.

Betyg: 2/7