Konserter / Recensioner

Recensioner från Roskilde Rising

Roskilde är inte bara massor av välkända band som gör gigantska spelningar inför stora publikhav. Det är också många nya, relativt oetablerade band som lyfts fram och kanske gör sina allra första festivalspelningar här. Detta fokuserar främst festivalens första dagar på, dagarna vi bestämt oss för att fortsätta kalla Rising-dagarna, trots att namnet försvunnit sedan förra året. Förra året skedde några av festivalens allra bästa spelningar just på risingdagarna och därför tycker vi det är extra viktigt att fortsätta lyfta fram just de oetablerade, vilket också är vårt främsta syfte. Här kommer vi samla alla recensioner från festivalens första dagar.

SASSY 009 23.05, sön 1/7, Countdown.

Festivalens första spelning för vår del blir Oslotrion SASSY 009. Med sin unika och melodiösa mix av technobeats och liveflöjt har de snabbt gjort sig ett namn även utanför Skandinavien. På Roskilde kommer inte riktigt det som enligt mig är SASSY 009:s stora styrka till sin rätt. Melodierna får inte det utrymme som de får i de inspelade versionerna av låtarna och det blir ganska ren techno under långa stunder. Just den blandning som var deras USP tas i ganska stor utsträckning bort. De stunder då flöjten får utrymme och är i fokus är konsertens bästa.

Största hitten Are you leaving lyfter konserten något innan de helt ändrar riktning när ett mörkare och totalt stilbrytande nummer drar igång. Jag lyckas inte uppfatta vad låten heter men den sticker verkligen ut i ett set som annars ganska mycket känns som en enda lång låt. Uppfriskande men totalt ologiskt och när de sedan går tillbaka till det mjuka flöjtpillrandet och nätta beats som om inget hänt känns det väldigt märkligt. SASSY 009 besitter stor potential men måste välja en tydligare riktning för deras liveframträdanden om de på riktigt ska kunna troll(flöjts)binda ett publikhav totalt.

Betyg 3/7

Sista Bossen 00.15, sön 1/7, Rising.

Redan från första sekund är det tydligt att det finns något en elefant i rummet när Sista Bossen kliver ut på Risingscenen och tar första ton. Scenspråket såväl musikaliskt som teatraliskt skriker bob hund och inte minst frontpersonen Hampus Sundéns klättrande, stående på upphöjnader och kroppsspråk gör att man undrar om det inte står THOMAS ÖBERG på en redan ikonisk hatt eller att masken kanske hade varit för uppenbar. Denna elefant i rummet finns alltid närvarande under Sista Bossens ösiga och sammansvetsade set, där de oftast 1-2 minuters långa låtarna snabbt byts av på ett skickligt sätt som engagerar den växande publiken framför den triangelformade scenen.

Det som gör elefanten mer komplex är att Sista Bossen ändå känns genuina, och det blir olyckligt att någon på många sätt redan äger patenten efter att ha bemästrat konstformen Malmöbandet nu ger sig in på. Musikaliskt skiljer man sig något mer från pappa bob, bandet går oftare mot garagerock-hållet och även de surfiga inslag bjuds det på under kvällen bidrar till en egen autencitet. Man både ser ut som och låter extremt mycket som Malmö vilken man proklamerar är “världens vackraste hamnstad” under spelningen. Malmös musikscen har senaste åren seglat upp till att bli en av landets starkaste och Sista Bossen personifierar mycket av den skeva, humoristiska och DIY-anda som finns.

Sista Bossen skulle kunna vara för oss som inte fick uppleva bob hund 1993, som inte fick se Thomas hoppa fem meter upp i luften, men det känns inte helt rätt för Sista Bossens spelglädje och skicklighet har potential att vara Sista Bossen 2018 även fast det under denna spelning under långa stunder blir lite svårt att greppa hur. Som isolerad konsertupplevelse och prestation är det en uppvisning av en energisk hybrid av punk och indie med mycket hjärta som förtjänar att uppmuntras och även får igång publiken på ett väldigt lyckat sätt.

Betyg 4/7

Rome Is Not A Town 18.30, mån 2/7, Rising.

Göteborgsbandet Rome Is Not A Town har sedan 2015 års debutsingel snabbt avancerat på den svenska indiescenen. Fjolårets debualbum It’s A Dare var pricken över i:t på en redan mycket lovande inledning. Bandets klarsynta sound med intryck från 90-talets lo-fi indie, postpunk och grunge som levereras med en självklarhet som få andra mäktar med har varit svårt att motstå.

På måndagskvällen intar Susanna Brandin, Emma Wättring, Kajsa Poidnak och Caroline Kabat Roskildes Risingscen och man gör det med stor pondus och kontroll från första början. Materialet levereras träffsäkert och publikkontakten är total från inte minst frontande Brandin men även gitarristen Poidnak. Solskenet skiner över både publiken framför scenen som bandet på den och det är ingen överdrift utan väldigt tydligt att det är ett av festivalens allra coolaste band som står där uppe.

Bandets varierade material tillåter Rome Is Not A Town att visa upp en spännande bredd. Den punkigaste sidan bemästras på ett Savages-aktigt manér som engagerar men man tillåter också längre uppbyggnader och noisepartier där bandet tillsammans blir en ostoppbar kraft. De melodiösa, ibland simpla, men alltid klockrena gitarrslingorna ger bandets annars mörka sound ljus och bidrar ytterligare till det fokus som bandets konsert skapar. I’m In A Brands släpande men hypnotiserande sound exemplifierar väl och tillhör även en av konsertens höjdpunkter.

Rome Is Not A Town är tveklöst ett av svenska indiescenens stora framtidshopp och spelningen på Roskilde ger framförallt mersmak. Bli inte förvånade om bandet återvänder till festivalen inom fem år, fast då till huvudscenerna och med en än större publik för Rome Is Not A Town och Roskilde är en utmärkt kombination.

Luster 20.00, mån 2/7, Rising.

Efter att ha spelat tillsammans med danska storheter som Savage Rose, Sleep Party People och Masasolo kliver Jacob Haubjerg för första gången längst fram i strålkastarljuset med projektet Luster. Soundet är en blandning av 80-talets new wave och mer ren pop. Att han själv beskriver sin musik som “så naken som möjligt för att inte dölja något” är talande både för ambitionen med projektet men också för hur det låter från scenen. Medryckande sångmelodier, dansvänliga basgångar och svävande gitarrer över ett rakt taktfast trumkomp får den allt mer medgörliga publiken att sakta men säkert vaggas in i Lusters drömvärld där det inte finns några problem. Att en 4-åring dansar som en galning under stora delar av konserten är ett tydligt tecken på hur lättåtkomlig och direkt känslan i musiken är. Den kanske största hitten You’ve Got The Heat gör stor succé och är en tydlig höjdpunkt i ett set där Luster verkligen lyckas skapa ett problemfritt rum framför Risingscenen, ett rum där endast dans och leenden får plats.

Betyg 4/7

Pale Honey 23.00, mån 2/7, Rising.

Svenska Pale Honey kliver som sista band för dagen ut på Risingscenen och gör det till ett massivt publikhav, det största vi sett sen Danmark förlorade på straffar mot Kroatien dagen innan. Med sin raka indierock där enkelt snygga riff får ta stor plats tillsammans med Tuva Lodmarks drömska röst har de sakta men säkert erövrat Sverige och nu bevisligen även trängt in på danskt territorium. Det som är Pale Honey största styrka som band och också under denna spelning är hur de bemästrar de stora dynamikförändringarna. Att gå från tillbakalutad nästan viskande sång och en ensam cleangitarr till fullt ös eller tvärtom på en hundradels sekund samtidigt som de behåller publikens totala fokus kräver en enorm scennärvaro. Real Thing, Get These Things out of My Head och Golden är exempel på när detta når full effekt och det är i dessa stunder inget tvivel om att detta är de högsta topparna vi hittills bevittnat under festivalen.

Märkbart tagna av den stora publiken och dess engagemang säger göteborgarna mot slutet endast ett fåtal ord från scenen om hur stort det här är för dem. Det som nästan lät som nervositet är dock totalt bortblåst så fort nästa introriff drar igång och Pale Honey tar tar på ett självklart sett totalt över scenen igen, och håller i den hela vägen in i mål.