Artikel / Nyheter

FVIndies guide till Way Out West 2018

Återigen åker vi långt långt västerut för att täcka Göteborgs Stockholmsvecka, Way Out West med andra ord. Det blir som vanligt rapporter, recensioner och risiga bilder på Twitter under festivalen, men innan dess bjuder vi givetvis på en traditionell guide till vad du inte får missa under årets upplaga. 

Samlingssida
Spelschema
Vår Twitter

Torsdag
Way Out West 2018 års första dag är en historisk sådan. För första gången i vår snart sex upplagor långa, inte helt okomplicerade, relation till festivalen kan vi under torsdagen tänka oss att se ALLT på festivalens två största scener Azalea och Flamingo utan att skämmas för det. Efter några år av, för egen del, successivt kortare att se-lista kommer detta som något av en chock men Way Out West 2018 bjuder på en bredd och spets som festivalen inte varit i närheten av på länge.

Gänget som ligger bakom nämnda historiska prestation är habila indiedöden-överlevarna Grizzly Bear (15.30, Azalea), piano och techno-hybriden Nils Frahm (16.35, Flamingo), en av sommarens starkast lysande alternativa festivalstjärnor St Vincent (17.50, Azalea), “svaret när föräldrarna frågar om det är någon de känner till som spelar på festivalen”-legenderna Patti Smith (19.00, Flamingo) och Iggy Pop (20.15, Azalea) innan inga mindre än Arctic Monkeys (21.30, Flamingo) tar det hela i mål. De sistnämnda är för oss, kanske inte helt oväntat, dessutom festivalens absoluta höjdpunkt. Sheffieldbandet följde tidigare i år upp 2013 års transatlantiska genombrottsalbum AM med den extremt icke sell-outiga och vid första anblick inte särskilt spännande Tranquility Base Hotel & Casino – ett stilbrott starkt präglad av Alex Turners nyfunna kärlek för pianot. Albumet har dock visat sig växa rejält för varje lyssning och det ska bli mycket spännande att se hur ett av världens främsta band utvecklats i liveformat med detta, samt hur mycket märkligare och mer pinsam Alex Turner har hunnit bli sen sist.

Den som vill hålla sig borta från de stora scenerna kan klämma in sig i ett troligtvis välfyllt Linnétält där stjärnskottet Sarah Klang (14.30) inleder festivalen och bjuder på säkra breda kreddpoäng. Charlotte Gainsbourg (18.45) släppte i fjol hyllade albumet Rest vars stora och kreativa ljudbilder live sägs blomma ut, enligt hörsägen bjöd nämligen Gainsbourg på en av Roskildes bästa spelningar. Om du istället får ett plötsligt infall av trötthet och en extrem mättnad på nya tankar rekommenderas Höjden där världens mest uttjatade frågeställning “Vad får och kan vara roligt?” ska diskuteras. I panelen medverkar inte en gymnasieklass i Filosofi A utan kompetenta komiker som Ahmed Berhan och Emma Molin vars kompetens kan tänkas utnyttjas bättre på festivalen än denna dystopiskt evigt pågående panelsamtal vars “lösning” verkar vara lika långt bort som fred mellan Israel och Palestina.

När Slottsskogen sagt “godnatt, ses imorgon” är det dags för den traditionella beslutsångesten som är Stay Out West. Torsdagen bjuder även här på ett starkt fält med risk för många fulla lokaler och fler fulla ledsna besökare som inte får se sin favoritakt. Kultförklarade psykedeliabandet The Brian Jonestown Massacre spelar kl 23.30 på scenen med det inte alls stolpiga namnet Youtube Music Stage Magasin 105 som är en del av Bananpiren. Bananpiren är ett bra alternativ för umgängen med splittrad musiksmak – för technokidsen finns nya Dunge(o)n som under torsdagsnatten bjuder på bland annat Towlie och Daniel Avery, för indiekidsen Pale Honey (02.30, Honduras) och för hip hop-kidsen Ozzy och Drain Gang.

En av Sveriges bästa konsertlokaler Pustervik bjuder på den starka line-upen The Lemon Twigs (23.00), Phoebe Bridgers (00.15) och Ariel Pink (01.30) – en trio som mycket väl kan resultera i långa köer. Inte minst Ariel Pink är en av festivalens intressantaste bokningar med sin lo-fi-musik och persona som ibland balanserar på linjen mellan oklart och fantastiskt. I katalogen finns såväl bisarra, introverta spår som lättillgänga melodiska drömpoplåtar – en kombination som på pappret kan bjuda på en av Way Out West 2018 års bästa klubbspelningar trots att hits så som Round And Round och Lipstick lär saknas och att jänkaren är känd för okonventionella spelningar vilka kan ha varierat utfall. I krokarna ligger även Folk där Sibille Attar spelar kl 0.00. Attar återvände tidigare i år med imponerande EP:n Paloma’s Hand och har sedan dess varit lika imponerande på scen. Ett måste för den som skiter i Ariel Pink eller älskar Ariel Pink men har is i magen – aktuella kösituationen i officiella Way Out West-appen rekommenderas starkt.

Fredag

Festivalens andra dag inleds med fördel med King Gizzard & The Lizard Wizard (14.40, Linné). Det australienska psykrockbandet som spottade ur sig hela fem album under fjolåret är ett av de mest produktiva banden just nu och utvecklas ständigt. Om de trots den illa valda tiden lyckas skapa hälften så bra drag som på Roskilde för ett par år sedan kan det bli en klart minnesvärd konsert.

Efter morgonpsyken på Linné är det en längre paus innan ytterligare ett maraton mellan de största scenerna börjar. Perfekt tillfälle att spana in vad alla fräcka sponsorer i helvetesgången mellan entrén och scenerna har att bjuda på i år. Kanske har Findus x Klarna någon cool dagsfest med ärtsmoothies?

Lily Allen (19.00, Azalea) har gått från hyllad internetsuccé till skvallertidningsoffer till skilsmässoföräldraliv. Hennes senaste album No Shame som verkar ta upp en stor del av liveframträdandena handlar om det senare och har hyllats unisont av kritikerna. Vill en inte höra om hur det är när barnen glömmer läxan på fel ställe är Skott (19.30, Linné) ett alternativ. Poppiga singlar utgivna i ett raskt tempo, FIFA-ledmotiv, hyllningar av Lorde och Katy Perry och turné med bland annat har givit en stadigt växande uppmärksamhet och nu är det dags att ta nästa steg i Slottsskogen.

Någon som garanterat kommer bjuda på show och säkert en hel del betydligt mer tänkvärda ord än de som sägs på WOW Talks är M.I.A. (20.15, Flamingo). Tio år har gått sedan alla för första gången använde händerna som låtsaspistoler till Paper Planes men M.I.A. är lika aktuell då som nu, ständigt givandes en röst till de som inte har någon.

Svenska Fever Ray (21.20, Azalea) eller Karin Dreijer som hon egentligen heter, känd från Honey Is Cool och The Knife har i år släppt en hyllad uppföljare till den självbetitlade solodebuten. Vi såg henne på Nobelberget i våras och då bjöd hon på en rejäl show med mycket laser och skräckfilmsutspökade bandmedlemmar, förhoppningsvis blir det ett ännu mer ambitiöst framträdande på Azalea.

Fredagens höjdpunkt och förmodligen festivalens mest besökta konsert är Kendrick Lamar (22.30, Flamingo) som avslutar dagen i Slottsskogen. Comptonsonen har haft som mål och verkligen lyckats med att förändra hiphopen och vad som kan rymmas inom den. Senaste albumet DAMN. vidgade vyerna ytterligare och blev första icke jazz- eller konstmusikalbumet att vinna Pulitzerpriset. Konserten i Globen i våras sålde slut på tre minuter och till och med hans album untitled unmastered., som endast innehåller extraspår gick direkt in och toppade Billboard. En riktig världsstjärna helt enkelt.

Stay Out West-natten bjuder påen krock mellan Alex Cameron (01.30, Pustervik) och HOLY (Folk, 01.45). Om King G gav mersmak rekommenderas Sveriges Kevin Parker HOLY som med sitt senaste album All These Worlds Are Yours verkligen lyckats skapa ett eget universum. Spelningen på Under Bron i vintras var också ett av de bästa av ett svenskt band i Stockholm på länge. Om en är sugen på en mer bisarr upplevelse är skojaren Alex Cameron det självklara valet. Singer-songwritern skriver gärna om losers som misslyckas på Larry David-vis och det ryktas om han tillsammans med sin “business partner” Roy Molloy gav en helt fantastisk spelning på Debaser i våras.

Om inget ovan lockar och en saknar en vanlig helg i Stockholm kan en gå till Bananpiren där Studio Barnhus A/V (02.00, Dunge(o)n) spelar som alltid på Way Out West.

Lördag
Festivalens sista dag bjuder nästan alltid på regn och vi vågar nästan garantera att vi inte ens denna sommar kommer att slippa. Svenska Mount Liberation Unlimited (13.30, Dungen) är därför ett lysande val för att dansa igång värmen i stövlarna med sin feel good-blandning av det välbeprövade konceptet “organiskt-och elektroniskt”. Dungen är en av festivalens trevligare platser och under lördagen bjuder man också på en kandidat till “festivalens mest intressanta spelning”™, nämligen Yaeji (17.00). Den koreansk-amerikanska artisten släppte ifjol inte en utan två EP:s vars blandning av house och pop ingen på hela året lyckades låta coolare än. Ett stort framtidsnamn som redan fått extremt många ögon på sig och live ska vara lika självklara som hennes redan karaktäristiska sound.

Lördagseftermiddagen bjuder på ytterligare spännande bokningar i form av Tangerine Dream (14.30, Linné) och Kamasi Washington (15.10, Flamingo). Kamasi Washington har lyckats med något så unikt som att bli en relativt bred och uppskattad nyskapande jazzartist. Jazz upplevs bäst live och så ska även vara fallet med Washington som imponerat även på folk som inte läser jazz på en folkhögskola mitt ute i en skog. Tyska Tangerine Dream tillhörde den första vågen krautrock och har sedan 1967 släppt hela hundra album, gjort soundtrack till otaliga filmer och även GTA. Syntpionjärerna banade vägen för att en scen som Dungen ens finns och liveklippen skvallrar om en klassiskt bra Linnétältsspelning som bara skulle gynnas av eventuellt spöregn utanför.

Kvällen bjuder sedan på svenska storheter. Lykke Li (20.00, Flamingo) återvände i år med det tungt R&B-influerade albumet so sad so sexy som ytterligare breddar Li Lykke Timotej Zachrissons musikaliska begåvning. Spelningen på Way Out West är sommarens enda i Sverige och tidigare setlists utlovar en uppvisning av Lykke Lis hittills tio starka år som en av Sveriges mest hyllade artister. Thåström (21.20, Azalea) har under senaste decenniet haft något av en nystart och skapat ett eget scenspråk som exploderar än mer live. Såväl gamla som nya spår enas i en och samma industriella och mörka tappning med en introvert men engagerad, och ganska fit, Thåström som fortsätter att fascinera. Jocke T har stått för några av de allra bästa spelningarna vi upplevt (Roskilde 2015, vi pratar om dig) och även fast förra vinterns turné och album skvallrade lite om att peaken på denna period kan vara över är det något som inte bör missas. Arcade Fire (22.40, Flamingo) avslutar sedan festivalområdet och det kan enligt oss gott missas.

Avslutningsnattens måste är Londontrion Dream Wife (01.30, Honduras) med isländska rötter. Bandet släppte tidigare i år sitt självbetitlade energiska debutalbum och är tillsammans med akter som Shame och Snail Mail högst bidragande till att gitarrdriven indie år 2018 faktiskt börjar kännas lite spännande igen. Spelningen på Obaren tidigare i år bjöd just på all den publikkontakt och kraft som man kan önska sig av ett band som Dream Wife vilket också borde vara en perfekt festivalavslutningskonsert.

Advertisements

Kommentera

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s