Artikel / Nyheter / Recensioner

Holy på Folk

Foto: Claudio Britos

Bilden av Norrlandsbördige Hannes Ferms soloprojekt HOLY förändrades helt efter en spelning på Under Bron våren 2017. Det var första gången vi fick uppleva det nya materialet det hade tisslats och tasslats om, och vad som väntade då var oväntat nog en av årets bästa konsertupplevelser i Stockholm. För första gången fick vi helt kliva in i Ferms psykedeliska värld, en värld som både stämnings- och musikmässigt var en rejäl förändring från den visserligen väl genomförda, men inte fullt lika originella, garage-debutalbumet Stabs. Ingen HOLY-spelning har varit så bra som de var den våren och när albumet All These Worlds Are Yours släpptes tidigare i år var jag inte besviken, men magin från spelningen fanns inte riktigt där fullt ut, trots att Ferms skapelse är ett av de bättre svenska indiesläppen senaste åren. Desperat jagandes efter samma kick som den där oväntat fantastiska kvällen söker jag mig till Folkteatern när Slottsskogen gjort sitt för näst sista gången 2018.

Folkteatern är en fantastisk scen där bland annat japanska pskyedeliska bandet Kikagaku Moyo gjorde stor succé ifjol. Påväg in till Folkteaterns scen finns det en trappa där man kan sitta och vänta på att gå in till scenlokalen, kanske till och med mingla lite. Om man vill vara speciell kan man kalla den för en Foajé. Om man skiter i förutsättningar för bra och spännande mindre bokningar kan man kalla det en scen. Way Out West och Folkteatern har 2018 gjort båda dessa saker. Av de ca 450 lokalen enligt appen ska ta är det inte ens en fjärdedel som får möjligheten att ge konserten en riktigt ärlig chans.

När HOLY går på den minimalistiska “scenen” är rummet välfyllt av en intresserad och väldigt väldigt varm publik. Förutsättningarna sätter dock snabbt sina spår. Att det bara är en exklusiv skara som får njuta och sugas in av HOLY med bands prestation gör att många andra istället tar in konsertens extremt mingelvänliga miljö. Ferm ser tidigt måttligt road ut. Det är synd att Ferm inte är lärare och att publiken inte är hans skolklass så han skulle kunna be alla hålla käften, förutsättningarna finns då miljön känns väldigt mycket som där man fick äta matsäck vid studiebesök. Utöver detta kantas spelningen av rundgång, stora teknikstrul som lämnar långa pauser och möjliggör mer prat. Obalansen i ljudet gör att vi ibland får nöja oss med jättehöga trummor men ingen gitarr och det är imponerande att materialet ändå lyckas låta helt okej.

HOLYs spelning på Folk blir nästan omöjlig att recensera utan att det ska kännas orättvist för bandet som gör det bästa av situationen. Hela kosmos jobbar extremt aktivt för att ingen helt ska lyckas slukas in i det svävande och fängslande ljudlandskap som All These Worlds Are Yours är när den är som bäst. Det lyckas någorlunda under albumets starkaste spår som singeln premonition och Tame Impalas Nothing That Has Happen osv.-besläktade Night On Earth.

När spelningen börjar lida mot sitt slut, och den lider verkligen stundtals när tekniken lämnar långa pauser, ifrågasätter nog band som publik nog alla lite vad man gör kvar i det jättevarma rummet. Stor del av publiken lämnar också under spelningen vilket ironiskt nog resulterar i något bättre förutsättningar för HOLY och avslutande tredjedelen av spelningen får man mer arbetsro men det är svårt att rädda spelningen helt.

Spelningen avslutas, trots de förlängda pauserna, fem minuter innan sluttid med en ny skapelse som utlovar ytterligare utveckling från HOLY. Denna gång handlar det om det trendiga soundet – retro-osande och 80-talsflörtande syntdrivna popen. Ferm behandlar det lika utmärkt som tidigare genrer och även fast spelningen på Folks helst fort glöms bort ska ingen skugga falla över HOLY som har framtiden för sig och jag ser redan fram emot vad Ferms tredje album kan komma att bjuda på. Way Out West bör dock tänka över varför man bokar dessa mindre spelningar om de ändå ska placeras i Folks trappa, och varför Folks trappa ens är en ursäkt till en scen på Sveriges mest relevanta festival.

Betyg: 3/7

Advertisements

Kommentera

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s